En god skoleleder er en kombinasjon av å være både manager og pedagogisk leder (Kofod, 2003 s.66). Dette er altså en person som behersker det motsetningsfylte / det konfliktfylte forholdet mellom en hierarkisk og en demokratisk struktur i relasjonene til sine medarbeidere. I norsk skoles hverdagsliv og virkelighet er dette lettere sagt enn gjort. Det må være noe av det som gjør rektorrollen så krevende og dermed også rekrutteringen så vanskelig.
Hvordan blir man en god skoleleder? Hva må til? Utdannelse eller egnethet, eller begge deler? Ligger det holdninger og forventninger implisitt i vår norske kultur som forsterker og forstørrer det (tilsynelatende?) motsetningsfylte forholdet mellom hierarki og demokrati?
Gode spørsmål du har... jeg tenker noe om den, men ikke kvalifisert nok til å skrive dem ned nå. Kommer tilbake.
SvarSlettPrøvde meg på en morgenkommentar her. Men den ble for lang og kanskje upassende. La den inn som innlegg i min egen blogg.
Når jeg leser Moos så der den danske konteksten han har erfaringer, fortellinger og eksemler om pedagogisk ledelse fra. Snakket nettopp med en annen skoleleder om at det krysspresset som ligger i de ulike forventingene til skoleledere fra aktører i og utenfor skolen øker. Jeg må tenke mer igjennom ditt interessante spørsmål det er noe typisk norsk ved dette.
SvarSlettutdannelse eller egnethet - ikke nødvendigvis noe motsetningsforhold håper jeg.
SvarSlettDet er klart som leder kan man ikke alltid være demokratisk (selv om det hadde vært ønskelig)en vil jo føle lojalitet både oppover og nedover og det beskriver jo noe av det krysspresset anja snakket om
"Ja takk, begge deler" sa en liten klok bjørn en gang. Jeg tror også at utdannelse og egnethet bør gå hånd i hånd i en skoleleders virke. Utdanning og engasjement for skole må være en skoleleders grunnstein. I tillegg tenker jeg at egnethet innebærer veldig mange menneskelige kvalifikasjoner som en skoleleder stadig utfordres på. Empati og medmenneskelighet, imøtekommenhet og omsorgsfull styring, tillit og myndiggjøring osv, osv. Det er mye en skoleleder aller helst bør være god på, men lar alt seg forene i hverdagen?
SvarSlettHei, Janne! Du stiller faktisk skikkelig gode spørsmål her, spørsmål som er så gode at de er vanskelige å svare på (har lest innlegget ditt tidligere, men tenkte som Bjørg; har ikke noe å "fare med ennå", og siden har jeg ikke lest...)
SvarSlettEnig med Hege Alice; ja takk, begge...;-)
- og Janne som håper at det ikke er et motsetningsforhold mellom egnethet og utdannelse; det er det heldigvis ikke (min mening), men jeg tror det er lettere å anskaffe seg utdannelsen enn egnetheten..., eller?
Beklager, Hanne - jeg krediterte Janne for din kommentar overfor her - skal skjerpe meg!
SvarSlettEg er enig med Moos boka at leiar i skulen må ha ein demokratisk leierstil. Heile vårt land og utdanningsystem er bygd opp på demokrati. Faren er at ein blir så demokratisk at ein aldri får tatt ein avgjersle. Som leier må ein kunne skjære gjennom og ta dei beslutningane som skal til for å komme vidare. Resten skrive eg i bloggen min. :)
SvarSlett