torsdag 28. april 2011

Kunnskapsregimer i skolen

Jeg har lest med stor interesse artiklene til Telhaug og Aasen i kompendiet. Begge redegjør for den historiske, med vekt på den økonomiske, konteksten bak Kunnskapsløftet. Samtidig gir de innblikk i forskjellige kunnskapsregimer som har satt sitt preg på, og som fortsatt preger norsk skole.
Det slår meg hvor uvitende jeg var om disse bakenforliggende kontekstene da jeg selv var elev - og faktisk tror jeg at det hadde virket motiverende på min læring hvis jeg som skoleelev hadde fått litt innsikt i hvilke krefter og ideologier som la premissene for det jeg skulle lære.

Telhaug, A.O.: Kunnskapsløftet i et utdanningspolitisk perspektiv. I Hølleland, H. (red.) På vei mot Kunnskapsløftet. Cappelen Akademisk 2007
Aasen, P.: Læringsplakatens utdanningspolitiske kontekst. I Møller, J. & Sundli, L. (red.) Læringsplakaten - skolens samfunnsmandat. Høyskoleforlaget 2007

1 kommentar:

  1. Hei, Janne!
    Godt å se at noen av oss forsøker å live opp bloggen igjen;-) Har du gjort deg noen tanker om hva du vil skrive om i modulproduktet?
    Selv er jeg bortreist (jobber) over halve mai, og ligger altså ikke foran skjema (som jeg i hovedsak alltid ønsker)...
    mvh EvaR

    SvarSlett