1) Kjenn deg selv: handler om å søke å finne ut hvem en er og hvor en kommer fra - med andre ord identitetsdannelse eller det Erstad kaller selvdannelse (s.113). Krumsvik (s.256) refererer til Klafkis formale danning som en motpol til den materiale danninga (se pkt.3 under). Den formale dannelsen handler iflg. Klafki om personlig vekst og utvikling.
- Selvdannelse foregår både i og utenfor det digitale rom, slik sett er det ikke noe vesentlig skille mellom digital og analog dannelse. Forskjellen et at teknologien representerer nye og ubegrensede muligheter for utforsking av selvet (f.eks. gjennom spill og sosiale nettverk) - og her kan det hende at de innfødte har færre hemninger og forbehold enn innvandrere.
- Hos Erstad finner jeg begrepet kommunikativ kompetanse (s.113), dvs. det å kunne forholde seg til informasjon samtidig som en også selv kan produsere informasjon til nytte for andre. Denne kompetansen gjelder såvel analogt som digitalt. Dette er noe lærere kontinuerlig jobber med å formidle viktigheten av til elevene, men forskjellen mellom før og nå er at tilgangen på informasjon er blitt uoversiktelig og kvalitetssikringen ikke lenger en selvfølge. Innvandrerne er nok mer skeptiske til digitale kilder enn de innfødte er.
- Slik jeg ser det hører Klafkis materiale danning (Krumsvik s.255) inn under dette punktet, men å lære verden å kjenne innebærer mye mer enn encyclopedisk kunnskap/reproduksjon. Kunnskap om verden må innebære kunnskap om den fysiske verden vi lever i og den virtuelle verden - som vi også på en måte lever i. Altså kan også dette punktet hos Eidsvåg sies å ha relevans for både analog og digital dannelse.
- Jeg vil legge til at en forutsetning for å kunne ta ansvar for fellesskapet må være å kunne ta ansvar for seg selv. Og at det er like viktig å ta ansvar for seg selv, fellesskapet og fremtiden i den virtuelle verden som i den fysiske.
- Evne til metakognisjon er et sentralt punkt for dannelse, det blir ikke mindre sentralt når vi begir oss inn i det digitale rom der vi kan operere både som konsumenter og produsenter.
Det er blitt langt på kveld og tenkeboxen min har gått i stå... jeg må visst fortsette tankerekken en annen dag.
interessant:) altså dannelse er dannelse enten det vi snakker den digitale verden eller den analoge..
SvarSlettTrakk samme konklusjon av din utmerkede utlegning som jeg tror HanneH gjorde: vi lever i EN verden, som blir stadig sterkere preget av digitale teknologier, ikke i en analog og en digital vertden. Kanskje er "digital dannelse" bare et oppkonstruert "overgangsbegrep" som vi bruker til vi har skjønt dette?
SvarSlett