Noen år fram i tiden vil vi kanskje ikke skille mellom digital dannelse og annen (analog) dannelse - for dannelse er vel dannelse uansett hvor den utøves eller evt. ikke utøves. Forskjellen mellom voksne og barn og unge er at det forventes at voksne er dannede, mens barn og unge er under (ut)danning og dermed forventes ikke like mye dannelse av dem. Når da den digitale teknologien gjør sitt inntog blir det en har eller ikke har av dannelse veldig synlig og noe alle kan se, siden ingen medier tidligere har formidlet usensurert slik internett gjør.
Så skolens situasjon idag er kanskje slik at fra å ha hatt en ganske oversiktelig oppgave med sitt dannelsesprosjekt er oppgaven nå blitt uoversiktelig? Samtidig innebærer (ut)danningen av dagens barn og unge at vi lærere og skoleledere må kaste oss ut i en verden som vi ikke fullt ut behersker - en verden som i seg selv er uoversiktelig og ukontrollerbar - og derfor kan den kanskje oppleves som truende for en lærers eller leders status som allvitende?
ER mye enig i startreplikken din at "dannelse er vel dannelse..." og at vi kanskje ikke snakker om digital dannelse om noen år. Sannsynligvis snakker vi heller ikke om digtiale medier, eller hjelpemidler.
SvarSlettsom dus ier: vi oppfatter at verden har blitt mer uoversiktlig og ukontrollerbar. Skaper dette nye utfordringer for skolen - og skolelederne - mht skolens dannelsesprosjekt?
Det er vel slik vi har det når nye tanker og teknologier kommer inn. De unge griper det først og minst kritisk.
SvarSlettJeg fikk en assosiasjon til tiden etter første verdenskrig. De gamle normene hadde spilt fallitt og man måtte bygge alt opp på nytt. Denne tiden fikk også en voldsom dyrkelse av ungdom, fart og dynamikk. En side av det er Nordahl Grieg, en annen er fascismens dyrkning av ungdom og vitalitet.
En bok om moderniteten som fenomen av Marshall Berman har tittelen "All that is solid melts into air".
For meg ser det ut som om dette er modernitetens vesen. Slik kan vi se den digitale danensle som en modernistisk og dynamisk dannelse, motsatt en statisk dannelse.
Noen ganger kan man faktisk også få inntrykk av at ungdommen er kommet lenger enn de voksne, ikke bare i digitale ferdigheter, men også når det gjelder digital dannelse.
SvarSlettLikte Kjell Atles kommentar på forrige innlegg :)
SvarSlett"Kanskje er "digital dannelse" bare et oppkonstruert "overgangsbegrep" som vi bruker til vi har skjønt dette?" - veldig bra altså
Fann dette sitatet om dannelse:-)
SvarSlettDannelse er ikke det vi har lært, det er det som er igjen når vi har glemt alt vi har lært.
- Ellen Key